Artikelen |
Maar liefst 123.700 mensen werden in 2021 gediagnosticeerd met kanker. Dit is voor zowel patiënten, als hun naasten een ingrijpende en heftige gebeurtenis. De juiste ondersteuning en begeleiding van zorgverleners is in dit traject van groot belang. Daarom gaan drie ziekenhuizen gebruik maken van het thuismonitoringprogramma Onco-Connect. Dit programma werd in 2020 ontwikkeld door het Wilhelmina Ziekenhuis Assen in samenwerking met e-health aanbieder Luscii.
De drie ziekenhuizen, het BovenIJ Ziekenhuis uit Amsterdam, het Meander Medisch Centrum uit Amersfoort en het Laurentius Ziekenhuis uit Roermond, volgen samen een implementatietraject voor Onco-Connect. Het programma richt zich op oncologie (kanker) patiënten en heeft als doel om te zorgen voor meer snelheid, een betere samenwerking tussen zorgverleners en innovatieve oplossingen voor patiënten.
Er is gekozen voor een gezamenlijke uitrol, omdat de werkdruk structureel toeneemt. Dit maakt het lastig om innovaties bij veel ziekenhuizen uit te rollen. Maar volgens Serge Dohmen, internist-oncoloog uit het BovenIJ Ziekenhuis, zijn alle drie de ziekenhuizen enthousiast over de groepsimplementatie: “De gezamenlijke implementatie leidde ertoe dat we met meer mensen naar het proces keken en daardoor meer potentiële kinderziekten al vooraf eruit konden halen.”
Thuismonitoring door middel van Onco-Connect wordt al sinds eind 2020 gebruikt in het Wilhelmina Ziekenhuis Assen. Kankerpatiënten worden door de Thuismeten-app van Luscii begeleid tijdens hun chemobehandelingen. Ze krijgen de juiste informatie op het juiste moment, klachten worden gemonitord en naar aanleiding van de klachten wordt er gekeken welke zorg een patiënt nodig heeft. In september 2021 werd de tweede versie geïntroduceerd. Deze “update” is persoonlijker en beter afgestemd op de behoefte van de patiënt, zo laat het Wilhelmina Ziekenhuis Assen weten.
Zowel fysieke als mentale klachten worden gemonitord in Onco-Connect. De app vraagt patiënten of zij geestelijke of lichamelijke klachten ervaren. Als de app achteruitgang detecteert, krijgt de eigen zorgverlener direct een melding. Er kan dan contact worden gelegd via beeldbellen, berichten of een chatdienst. Hierdoor kunnen onnodige ziekenhuisbezoeken- en opnames mogelijk voorkomen worden. Daarnaast kunnen gebruikers ook zelfzorgmodules en voorlichtingen vinden in de app. Deze informatie is tot stand gekomen in samenwerking met Kanker.nl.
Auteur: redactie
Onze zorgdiensten
Woont u in Genemuiden? Wenst u particuliere thuiszorg op niveau? Kies dan voor thuiszorg Genemuiden van Zuster Jansen. Mogelijkheden van 24-uurs zorg, zorg bij Alzheimer, nachtzorg en terminale thuiszorg. Kijk op deze website. |